Hälsocoach

<--- de här kära böckerna har varit mina biblar denna månaden.. Snart är första kursen klar; "Introduktion till folkhälsovetenskap" 7,5P

Hitintills är jag sjukt nöjd över mitt val av utbildning.. Riktigt intressant och roligt att läsa om något som man verkligen brinner för..

Idag hade vi diskussion och sammanfattning av Coaching - grunderna.. Vad kommer coaching ifrån? Vad är coaching? Och vad är inte coaching? Osv, osv.. Alltid roligt att diskutera och höra vad andra anser om en sak man själv tycker..

Förut trodde jag att en coach skulle säga åt sin klient vad den ska göra och inte.. Men så är det inte alls.
En coach ska få utövaren att själv komma till insikt över vilken kunskap den besitter och hur den ska kunna använda denna för att nå sitt mål..

Svårt att förstå i början, men det blir nog bra med tiden :)

 

"Det är inte coaching som skapar resultaten, men hans närvaro kan ådstakomma en multiplikatoreffekt för den som gör jobbet." (Sandvik, i Friedman och Olaisen, 1999)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0