Kalorier/gå ner/upp i vikt/sockersug

Någon vill vet hur man räknar kalorier och någon vill veta hur man ska förändra sin livsstil:


Att räkna kalorier kan vara bra om man vill gå ner i vikt/gå upp i vikt/ se till att man får i sig tillräckligt vid träning osv..  enkel matematik: vill du gå ner i vikt ska du göra av med mer energi än vad du stoppar i dig.. och vill du gå upp i vikt måste du få i dig mer än vad du gör av med:

Jag brukar inte räkna kalorier, men ibland när man vill "hålla igen" lite extra på käket kan det vara bra..
Äter du för mkt = inga resultat.. Äter du för lite = inga resultat (muskler försvinner du blir trött och sur)

Vill du gå ner i fett och inte förlora muskelmassa ska man inte "späjlka" sig själv genom att inte ge kroppen det den behöver.. då tar den först och främst från musklerna, det vill säga lämnar kvar fettreserverna!

Om du däremot äter vettig kost och istället motionerar regelbundet kommer kroppen att ta från
fettreserverna först!!

Jag kan ta mig själv som exempel som för ett par år sedan okunnig om detta..
Jag tränade och tränade och åt så lite som möjligt och inget hände.. Det gäller att ha balans mellan träning kosten och vila!

Det finns bra kaloritabeller på internet, där man kan skriva in livsmedel och se vad det innehåller..
Man ska ju inte stirra sig blind på dessa tabeller..

De flesta vet nog att: fullkorn är bättre än vitt bröd (fullkorn har lägre gi som gör att det tar längre tid för det att gå ut i blodet, alltså håller dig mätt längre. Vitt bröd gör dig pigg, men gör dig trött lika snabbt)

Gör du rätt 90% kan du gott "fuska" 10%

Äter man frukost, mellis, lunch, mellis, middag håller du uppe energiförbrukningen och ämnesomsättningen..
Äter du bara frukost, lunch, middag, kommer kroppen skrika efter energi.  Den tror att det är "svältperiod" för det går så lång tid mellan målen.. Och kommer att göra allt för att behålla/lagra energin = inte bra för formen :P


Förändra lite i taget:

Att byta livsstil på en dag är nog svårt att hålla i längden..

Jag gick från typ oboy och mackor till flingor för att sedan komma på att gröt är ju ännu bättre..

Se till att inte ha "fällor" hemma.. som godis, kakor, glass osv..
Vi har nästan aldrig sådant hemma.. och då är det heller inte lika lätt att trilla dit när man är jättesugen/hungrig osv..
Jag vet att det är svårt i början, jag åt godis varje dag förut! Och hur lite man än tror mig så går sockersuget över på 10 dagar..

Jag frågade min sambo om inte han ville sluta äta massa skräp på vardagarna och göra det en dag i veckan iaf..
Och nu går han och tjatar om att han inte är sugen på sött alls :)
Så alla godisgrisar går att vända om på ;)


Oj nu kan jag nog skriva hela natten..
Dags att sova så man orkar upp tidigt imorgon!

Blev vila idag för kroppen skrek efter det! Mer energi till morgondagens träning  hoppas vi på!








Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0