Trött, trött, trött!

Pär Stjärne, docent, ÖNH-sjukdomar, svarar:

Hej JK,
Tack för Din fråga.
Du tar upp något som kanske inte är allmänt känt när det gäller pollenallergi, nämligen att man blir trött. T.o.m. mycket trött. Det beror på att det här med pollenallergi inte bara är något som pågår i näsan eller ögonen, utan hela kroppen är engagerad.

De små pollenkornen hamnar visserligen på slemhinnorna i t.ex. näsan men sätter igång en reaktion, en inflammation i hela kroppen. Det bästa sättet att minska på tröttheten är att behandla allergisymtomen.

Förr i världen var medicineringen vid allergi en bidragande orsak till tröttheten men moderna antihistaminer som t.ex. Clarityn, ger inte upphov till trötthet utan motverkar istället densamma. Därför föreslår jag att Du den här pollensäsongen använder ett modernt antihistamin. Börja gärna medicinera några dagar innan pollenhalterna blir besvärande så minskar Du risken för att Du skall få mycket symtom och därmed trötthet.

Hoppas Du blir hjälp av detta.

Hälsningar,
Pär Stjärne, docent ÖNH sjukdomar.



Klagomuren:

Jag är så jävla trött hela tiden, så det känns som ja vill gå ut och lägga mig i skogen och dö, typ...
Jävla allergi! Känner mig som om jag vore hundra år..

Nu ska ja försöka ligga still i soffan och vila mig ikväll..



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0