Saftigt brytbröd med linfrön



Ingredienser

3 dl  mjölk
1 msk  olja
1 tsk  salt
25 gram  jäst
0,5 dl  vetekli
0,5 dl  linfrö
7 dl  vetemjöl special

Tillagning

12 bullar

1. Blanda fingervarm mjölk samt olja, salt och jäst i en bunke, tillsätt vetekli, mjöl och linfrö och arbeta samman till en smidig deg. Låt jäsa ca 30 min.

2. Knåda degen och forma till en rulle, dela den i 12 lika stora delar och rulla till bollar, placera dem på en plåt med ca 1 cm mellanrum. Låt jäsa under bakduk ca 30 min.

3. Pensla bullarna med lite mjölk och grädda i 250 graders varm ugn i ca 15 minuter.

Tips: Följ beskrivningen fram till steg 2 och rulla bullarna kvällen innan och låd dem jäsa långsamt i kylskåpet över natten, ta ut och grädda dem på en gång på morgonen och njut av färskt bröd till frukost.


Dessa bjöd jag tjejorna på ikväll på våran tv-kväll.. med färskpressat kaffe av nymalda bönor, och skummad baristamjölk till.. mm mm mmm!

 <-- riktigt gott bröd!!


Såå efter en hektiskt dag med träning hos sjukgymnasten, promenad med Fanny, lunch med Maysan, fönsterputsning, städning, rensning, planterat blommor i blomlådorna till balkongen och bakat bröd så ska jag äntligen mysa ner mig med min man <3

Nattinatti!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0