Beach-lasange någon?

MorgonpromenadA6-shoppingKaffe&Macka-lunchStorhandling alá WillysBiltemaBlomlådeshopping på PlantagenFika hos MaysanEn Sväng till SkrydAxlar&Mage15minpålöpbandet på gymmet Städat iordning lite här hemma och nu lagat lasange!
Åt en fedensedendett-portion (Isa fattar iaf ;))

ATT man hinner med saker när man är ledig!!!

Om någon får för sig att göra denna sjukt goda lasange! Den godaste jag ätit + att den är magermager! Såhär i beachsäsonger, så har ni receptet här:

Beach-lasange ;)
  • 4 dl lättmjölk (körde på minimjölk, hardcore ;))
  • 4 dl mellanmjölk
  • 2 msk margarin
  • 0,5 dl parmesanost, riven (jag tog keso mini :))
  • 4 msk mjöl (jag tog specialvetemjöl)
  • 2 dl ost 12% fett (jag tog 10%västerbottenost)
  • 400 g köttfärs (nötfärs tog jag här)
  • 1 msk olivolja
  • 1 st gul lök(ar), finhackad
  • 2 st vitlöksklyfta, hackad
  • 1 burk(ar) krossade tomater
  • 0,5 st buljongtärning, kött eller kalv
  • peppar
  • 1 tsk basilika, torkad
  • 1 tsk timjan, torkad
  • 8 st lasagneplattor (fullkornslasangeplattor använde jag mig av)

1. Sätt ugnen på 200 grader.

2. Smält margarinet och rör ner mjölet. Tillsätt mjölken under omrörning, lite i taget. Låt koka några minuter och passa såsen noga så att den inte bränner vid. Använd gärna en teflonkastrull och vispa ofta.

3. Häll i hälften av osten och all parmesanost i såsen. Smaka av med salt och peppar.

4. Fräs lök och vitlök i olivolja tillsammans med köttfärsen. Tillsätt tomatkross, buljong och kryddor. Låt såsen puttra ca 10 minuter.

5. Smörj en ugnsform och täck botten med ostsås. Därefter läggs första lagret lasagneplattor. Varva sedan med såser och plattor och låt det sista lagret vara sås. Strö över resten av osten och gratinera i mitten av ugnen ca 30-40 minuter.

Avnjut med en fräsch sallad!
<-- ja den kanske inte är så vacker att se på, men asgod! Och JA, jag har inte ätit lunch/middag så var sjukt hungrig nu! :)

Näringsinnehåll per portion
Kalorier 612
Protein 43 g
Fett 23 g
Kolhydrater 57 g
Fibrer 2.9 g
C-vitamin 10 mg



 
Invigde nya linnet idag :)
Och sprang 15min på löpbandet
Körde 6set axlar
ca 150 situps


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0