Flygrädd?

Ja har alltid gillat att flyga.. 

MEN förra året när vi var på g hem från Grekland var de inte så rofyllt som de brukar.. Me turbulens, skrikande kräkande barn (och en livrädd Maddi) , och man fick inte ta av bältet på över en timma.. 

 

Och nu sitter ja o läser artikel ut o in om flygkrascher..  

Daniel och min boss säger att:

"-Du åker ju buss/bil/tåg varje dag, är du rädd då?" 

Men de e inte samma sak.. större chans att överleva om man är på marken.. än om man är i ett plan.. Right`? 

Ja kan inte ens längta till vår semestertripp till Kreta om PRECIS fyra veckor.. För ja vet ja kommer sitta o kallsvettas, fråga Daniel vad som händer varje gång någon trycker på serviceknappen och troligen bli blek som ett lik..

Ja menar ja kunde ju inte ens åka knappa timmen till LOndon och tillbaka utan att bli helt psyko...

 

SÅÅÅÅ hur ska ja bota min flygrädsla? Någon? Josefine??? ;) 

Ja skämtar inte ja vill va full innan ja går på planet, men vi flyger redan halv tio på morgonen..

Hellund kanske inte tackar nej till ett par bira till frulle ? 

HILFE!!!!!!! 

 

 

 

 


Kommentarer
Postat av: Anonym

Jag vet precis va du känner, jag är fan precis lika dan. Skillnaden mellan mig och idg är att jag svimmar på planet-.. garv... Till thailand svimmade jag redan när vi flyget en timma och fick ligga på golvet under resten av resan.... ( 13 timmar) Det sög kan jag säga.. Men itala dig själv at det kommer gå bra. Det gjorde jag förra året till TUrket... och det gick super. Va nära att svimma en gång. Men henke tvingade i mig massas söt saker. Ett kilo toblerone. Så det gick som tur vägen.. SÅ jag vet att du kommer klara det... OBS köp med dig en reeedig godis påse från Hollywood.. Då har du iallfall något att annat att tänka på.. Eller föresten. kör sms roulette... ( se min blogg) det kan hjälpa... =) pöösss

2009-06-04 @ 10:26:30
URL: http://mrsfi.blogspot.com
Postat av: Josefin

Men gumman! Det finns väldigt lite att vara rädd för när man flyger, statistiken säger att det är mycket farligare att färdas i fordon på marken än i luften. Skillnaden mellan tex. bilolyckor och flygolyckor är dock att om du är med om en flygolycka dör du sannolikt, medan fler överlever bilolyckor. MEN, fler dör också i bilolyckor. Kort och gott: Du har större chans att överleva en olycka på marken, samtidigt du på marken löper större risk att över huvud taget vara med om en olycka.



Angående turbulens, flygplan är byggda för att tåla så MASSOR. Även om det skakar/hoppar så mycket att saker och folk flyger runt i kabinen är flygplanet fortfarande lååångt ifrån att få strukturella skador. Jag brukar njuta av turbulens, den liksom vaggar och det finns absolut ingen anledning att inte luta sig tillbaka i sätet och njuta av detta. Det enda dåliga med att vara tvungen att ha bältet på sig är om man är kissenödig.

Jag tror inte att Air France-planet som störtade utanför Brasilien i början av veckan kraschade på grund av turbulens. Visst hade de rapporterat turbulens men med tanke på att piloterna inte ens hann ropa "Mayday" eller sätta igång en nödsändare (man trycker på en knapp, det går snabbt) tror jag att vad som än hände gick det jävligt snabbt, typ en explosion (alt blev de hi-jackade).



Det finns två säkerhetsåtgärder jag alltid vidtar när jag flyger som passagerare:

1) När jag hittat min plats räknar jag hur många säten/rader det är till närmsta nödutgång så att jag ska kunna hitta den även om det av någon anledning (rökutveckling eller bara mörkt) inte går att se lamporna som ska leda oss dit.

2) Jag har alltid bältet på mig när jag sitter i sätet! På höga höjder är trycket så lågt att om en ruta skulle flyga ut finns det risk att både skrov och människor rycks med. Bäst att sitta fast i stolen i så fall!



Visst hjälper det att ta en liten drink innan planet går men var inte redlös, vissa olyckor kan man överleva och då vill du vara kapabel att göra ditt bästa!



Jag vet inte om jag gjort saken bättre eller sämre för dig. Skriv gärna mer om du har specifika frågor! En sak våra piloter gör när de har flygrädda passagerare ombord är att låta dem hänga framme i cockpit och ställa frågor. Fråga när du går på planet om du också kan få gå fram till piloterna, förklara att du är flygrädd osv. Det kan inte bli värre än att de säger nej.

Slutligen: embedded" rel="nofollow">http://www.youtube.com/watch?v=WRf395ioJRY&eurl=http%3A%2F%2Flinn.blogg.se%2F&feature=playerembedded

Ett klipp som visar hur mycket en vinge på en Boeing 777 (vanligt passagerarplan, ni kommer förmodligen flyga Boeing 737 eller Airbus 320 till Kreta men de tål lika mycket) kan belastas innan den går av.



Vilken resebyrå åker ni med till Kreta? Jag är bara nyfiken, det har inget med flygsäkerhet att göra ;)

2009-06-04 @ 10:52:22
URL: http://julietoscar.blogg.se/
Postat av: Josefin

Plus att vartannat ord man säger under hela sin flygutbildning är "säkerhet"/"safety", ALLT i flygbranschen handlar om säkerhet!

2009-06-04 @ 10:53:45
URL: http://julietoscar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0